App Co-Crea
Disseny d'una app per fomentar processos de creativitat col·laborativa a les aules
El disseny, implementació i avaluació de l'APP CO-CREA està finançada pel ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, projectes: EDU2016-80258-R, Desenvolupar, Orquestrar i Avaluar processos de creativitat col·laborativa amb tecnologia mòbil a secundària; i PID2019-107399RB-I00, Implementació i avaluació d'una tecnologia que doni suport a processos de creativitat col·laborativa: implicacions per a un model tecnopedagògic co-creatiu.
L’APP CO-CREA pretén donar suport, enriquir, promocionar i orquestrar la resolució co-creativa de problemes.
El disseny, implementació i avaluació de l'APP CO-CREA a les aules pretén contribuir amb els sis resultats següents:
1) Una tecnologia que pugui ser utilitzada en els centres educatius per a la resolució co-creativa de problemes i reptes complexos. En concret, l'APP incorpora les següents variables tecno-pedagògiques: a) aplicació multi-usuari; b) representació gràfica dels processos co-creatius; c) enriquiment dels processos de creativitat col·laborativa amb un joc d'eines creatiu i d) disseny d'un espai de treball que permeti orquestrar, reflexionar i monitoritzar els processos de creativitat col·laborativa: un full de ruta co-creatiu.
2) Un conjunt d'exemples sobre com resoldre projectes i problemes complexos de forma creativa i col·laborativa amb l'APP.
3) Un model tecnopedagògic per promoure processos de creativitat col·laborativa en les aules i per al treball de continguts curriculars.
4) Evidències científiques sobre l'impacte que l'ús de l'APP co-creativa pot obtenir en relació amb el desenvolupament de processos de creativitat col·laborativa per a la resolució de problemes complexos.
5) Contribuir a un procediment d'avaluació dels processos de col·laboració col·laborativa.
6) Contribuir teòricament a l'ús dialògic de la tecnologia per donar suport a un diàleg creatiu i a la promoció de processos de creativitat col·laborativa.
Aquests resultats tindran un impacte en el desenvolupament de competències individuals i grupals per a l'actual societat global del coneixement i de l'economia digital ja que promouen el desenvolupament de persones creatives, participatives i democràtiques que puguin desenvolupar noves idees, col·lectivament, per a resoldre reptes de l’economia digital i de la societat del coneixement.
A més, el projecte tindrà un impacte directe en la comunitat educativa que rebrà un suport tecnològic que aportarà noves estratègies pedagògiques i tecnològiques per gestionar i solucionar problemes socials, promovent la participació igualitària de tots els membres, de manera dialògica, col·laborativa i creativa.
També hi haurà un impacte en la comunitat universitària i científica internacional, a través de publicacions en revistes d'impacte internacional i de comunicacions en congressos internacionals.
Finalment, el projecte tindrà un impacte en les petites empreses dedicades a la innovació i la creativitat. El disseny de l'APP co-creativa juntament amb la metodologia de treball creativa i col·laborativa que s'ha desenvolupat, contribuiran a enriquir les metodologies creatives que utilitzen les empreses vinculades amb el present projecte.
Manoli Pifarré Turmo
Professora Titular d’Universitat de l’àrea de Psicologia Evolutiva i de l’Educació. Universitat de Lleida.
Honorary Research Fellow. Graduate School of Education. University of Exeter (U.K.).
Doctora en Psicopedagogia per la Universitat de Lleida (1999).
El meu interès de recerca és centra en l’ús dialògic de la tecnologia com a eina que pot promoure el desenvolupament de processos cognitius, metacognitius i socials singulars. En aquesta temàtica d’estudi, he dirigit sis projectes I+D consecutius i finançats pels Ministeris d’Educació, Ciència, Universitats i competitivitat. També, en aquesta temàtica, he liderat l’equip de treball de la UdL en tres projectes recerca Europeus.
Coordino el grup d’investigació “Cognició i Context mediat per les Tecnologies de la Informació i la Comunicació” –COnTIC. Grup, que des de l’any 2005, té la categoría de Grup Consolidat de la Generalitat de Catalunya.
He realitzat diferents estades de recerca en centres internacionals que m’han ajudar a crear una xarxa sòlida de col·laboració amb altres grups d’investigació internacionals. En concret, he realitzat estades de recerca com a investigadora convidada al Centre for Language and Communication -CLAC- The Open University (Regne Unit) amb l’equip del Dr. Neil Mercer; a la Graduate School of Education de la University of Exeter (Regne Unit) amb l’equip del Dr. Rupert Wegerif; a la Faculty of Education de la University of Cambridge amb l’equip del Dr. Wegerif i la Dra. Sara Hennessy i al Knowledge Lab de la University College of London amb l’equip de Dr Manolis Mavrikis.
Actualment, participo com Honorary Research Fellow de la University of Exeter en diverses activitats de recerca de la Graduate School of Education d’aquesta Universitat. Sóc membre de recerca associat en el Grup de recerca CEDIR –Cambridge Educational Dialogue Research Group- de la University of Cambridge.
La meva trajectòria d’investigació té un doble objectiu, per una banda, ajudar a transformar els processos d’ensenyament i aprenentatge a l’educació secundària. Per això, una part de la meva investigació s’ha realitzat en els centres de secundària i he col·laborat estretament i de forma igualitària amb professorat i alumnat. Per altra banda, la meva recerca vol aconseguir una alta qualitat científica en l’ús de la tecnologia en educació.
David Aguilar
Moises Selfa
Enric Falguera
Noemí Verdú Surroca
Doctora en Psicopedagogia (2009)
Diplomada en Educació Primària (1998)
Llicenciada en Psicopedagogia (2001) per la Universitat de Lleida.
Treballa de psicopedagoga al servei de Suport i Assessorament a l’Activitat Docent (SAAD) des del 2004. Assessora i investiga en metodologies d’ensenyament i aprenentatge, en recursos i continguts interactius, en estratègies d’avaluació i de millora a través de les TIC, entre altres.
També és professora associada a la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social, des del 2006.
La seva tesi doctoral és sobre els processos d’ensenyament i aprenentatge col·laboratius en entorns virtuals a l’educació superior.
Mercè del Barrio Arranz
Professora associada a l’Àrea de Didàctica de les Ciències Experimentals a la Universitat de Lleida.
Catedràtica d'Educació Secundària del Departament d'Educació, en l'especialitat de Biologia i Geologia.
Llicenciada en Biologia per la Universitat de Barcelona (1985) i Màster en Recerca Educativa a la Universitat de Lleida (2012).
Ha exercit com a Professora d’Ensenyament Secundari, des de l’any 1986, Professora i tutora del Curs d’Aptitud Pedagògica i posteriorment del Màster en Formació del Professorat, des del 1993.
Membre i posteriorment coordinadora de l’Equip ICE-UdL de tutories des del 1989 al 2001.
En l’INS Guindàvols ha desenvolupat diversos càrrecs: Cap de departament de Ciències Experimentals, Cap de Seminari de Biologia, Tutora, Coordinadora d’Educació per a la Salut, etc...
Actualment, segueix desenvolupant la seva tasca docent, especialment encaminada a l’ensenyament del pensament i la recerca científiques, amb l’ús d’eines que permetin la reflexió i construcció del pensament científic d’una forma col·laborativa.
Ha guanyat diferents premis a la tutorització de treballs de recerca, entre els quals destaquen el Premi de Recerca Jove de la Generalitat de Catalunya, el Certamen de Jóvenes Investigadores, el Stockholm Junior Water Prize, els premis a treballs d’investigació de batxillerat de la Universitat de Lleida i el premi Xavier Domingo (UB). També ha rebut diversos reconeixements amb alumnat de secundària en Olimpíades de Geologia, Olimpíades de Biologia i en una Olimpíada Agroalimentària y forestal.
Laia Cutillas
Andreea Cujba
Estudiant de doctorat al Departament de Psicologia de la Universitat de Lleida.
Graduada en Psicologia (2014) i Màster en Psicologia General Sanitària (2017) per la Universitat de Lleida.
Actualment és becària FPI del projecte Desenvolupar, orquestrar i avaluar processos de creativitat col·laborativa amb tecnologia mòbil a secundària (EDU2016-80258-R), finançat pel Ministeri d'Economia i Competitivitat. Està realitzant la tesi doctoral en el marc del programa de Doctorat en Educació, Societat i Qualitat de Vida a la Universitat de Lleida. Centra el seu estudi en com l'ús de la tecnologia millora les actituds cap a l'aprenentatge de l'estadística en educació secundària. També s'enfoca en el treball col·laboratiu i en l'aprenentatge basat en problemes, com a mesures per reduir l'ansietat estadística.
Té experiència com a investigadora en diferents projectes nacionals i internacionals. Els seus interessos de recerca estan relacionats amb el rol de tecnologies interactives en promocionar desenvolupament social i cognitiu. Actualment està investigant sobre disseny pedagògic i tecnològic per donar suport i promoure processos de creativitat col·laborativa amb tecnologia.
Adscrita al projecte "SPIDAS - Strategic Partnership for Innovation in Data Analytics in Schools", cofinançat pel Programa Erasmus+ de la UE.
UI Haq, Ijaz
Estudiant de doctorat al Departament de Psicologia de la Universitat de Lleida.
Llicenciat en Enginyeria del Software per la Ciutat Universitària de Ciències i Tecnologies de la Informació (Peshawar, Pakistan) i Màster en Enginyeria de Software per la Universitat de Bahria (Islamabad, Pakistan).
Actualment té un contracte predoctoral a la Universitat de Lleida. Centra l’estudi de la seva tesi en el disseny, implementació i avaluació d’una tecnologia per donar suport a la creativitat col·laborativa. Investiga les implicacions de la pedagogia millorada per la tecnologia a través del projecte ICT4CoCreation, finançat pel Ministeri espanyol de Ciència, Innovació i Universitats. Abans de començar el doctorat, va ser professor d’informàtica i matemàtiques al prestigiós institut Brilliant Science College de Pakistan.
Ijaz Ul Haq té un gran compromís per continuar aprenent i desenvolupant les seves habilitats professionals i investigadores. Els seus interessos de recerca inclouen l’ús d’intel·ligència artificial en educació, el sistema de tutoria intel·ligent (ITS), l’aprenentatge millorat per tecnologia i l’aprenentatge col·laboratiu mediat per ordinador (CSCL).
La creativitat col·laborativa és una activitat conjunta, participativa i imaginativa per produir resultats innovadors i originals, que han estat co-elaborats i que tenen un valor per a la comunitat.
Durant l'activitat creativa conjunta és molt important el desenvolupament d'un espai dialògic i de l'ús d'un diàleg creatiu que permeti l'emergència d'estratègies de co-creació com, per exemple: l'intercanvi d'idees, la co-construcció, la combinació d'idees, la selecció, l'avaluació i la reflexió de les idees.
La relació entre llenguatge i pensament creatiu és molt estreta. El desenvolupament d'un pensament creatiu ha d'anar acompanyat del desenvolupament d'un llenguatge i d'unes actituds socials també creatives.
Durant la resolució co-creativa d'un repte, l'alumnat ha d'aprendre a desenvolupar unes actituds cap als altres, que incloguin: considerar les idees dels altres, estar obert a incloure idees dels altres, crear sinergia i bon ambient per pensar junts, o introduir altres perspectives.
Aquestes actituds impliquen utilitzar un llenguatge creatiu i caracteritzat per: especulacions (que passaria si ...); exageracions (i si ho fes servir tothom ...), ser divertit (una idea boja seria ...); incorporar altres punts de vista (un científic diria ...).
L’APP CO-CREA ha dissenyat un conjunt d'ajuts en format de vídeo-exemples i d'infografies que, de forma explícita, ensenyen i desenvolupen un llenguatge co-creatiu i unes actituds socials co-creatives.
Les tecnologies interactives actuals permeten a un grup d'usuaris compartir un mateix espai de treball.
Tots els usuaris estan connectats, comparteixen i externalitzen les seves idees, creen objectes de coneixement de forma compartida, i les idees poden ser modificades, ampliades i reformulades per tots els membres del grup.
· Un espai multi-usuari i totes les participants interconnectades.
· Representació multimodal de la informació. Ús de diferents maneres de representació de la informació: visual, diagrames, mapes.
· Permeti la creació i la manipulació de les idees en objectes de coneixement compartits.
· Afavoreixi la representació, planificació, gestió i millora de les idees i dels processos de treball creatiu del grup.
· Permeti visualitzar i/o identificar les contribucions dels altres membres del grup.
· Permeti la comunicació entre les participants.
El grup classe i el centre educatiu es consideren comunitats capaces de resoldre reptes socials significatius per a la societat. L'alumnat desenvolupa estratègies creatives per aportar solucions innovadores a reptes socials, reals i propers.
L'establiment i l'acord explícit de normes de treball de grup durant el procés co-creatiu és un aspecte molt important en el model pedagògic. A l'inici del projecte co-creatiu i durant el desenvolupament del projecte, l'alumnat reflexiona i avalua les normes de grup acordades.
A més, es dissenyen activitats que promouen la discussió i presentació de les idees a diferents nivells d'interacció i de diàleg: dins del grup de treball, en el grup aula i en la comunitat educativa.
El nostre model pedagògic utilitza les tecnologies interactives actuals que permeten que els usuaris puguin:
· estar connectats amb altres en un mateix espai de treball i compartint les seves idees,
· utilitzar diferents canals i maneres de representar la informació: fotos, gràfics, vídeos… i,
· co-crear coneixement a través d'una interacció on-line.
Entre les característiques de la tecnologia per a la co-creació, el nostre model pedagògic emfatitza les cinc següents:
a) Accessibilitat i visibilitat de les idees i les accions dels altres membres del grup.
b) Resposta i interactivitat entre tots els membres en l'espai de treball compartit.
c) Manipulació de les idees dels altres i co-construcció de noves idees.
d) Representació multimodal de les idees i dels conceptes complexos.
e) Revisitar i reutilitzar les idees al llarg de tot el procés creatiu.
El tool-kit creatiu està format per:
· Fases Creatives
· Tècniques creatives
· Vídeo-exemples i infografies sobre com utilitzar cada tècnica creativa per resoldre el repte plantejat. Els vídeo-exemples il·lustren el llenguatge creatiu i les actituds creatives més adequades per a resoldre el repte.
· Full de ruta
Co-Crea estructura el procés creatiu en sis fases amb objectius diferenciats.
En cada fase del procés creatiu es proposen un conjunt de tècniques creatives. L'objectiu d'aquestes tècniques és enriquir el repertori d'estratègies creatives per respondre de forma innovadora a un repte o problema social.
Cada tècnica creativa es descriu amb una infografia o un vídeo-exemple. La descripció inclou: l'objectiu de la tècnica i les actituds creatives que l'alumnat ha d'adoptar per crear de forma col·laborativa.
Les actituds fan referència a la fluïdesa, la flexibilitat, l'originalitat i a l'elaboració de les idees. S'aporten exemples concrets de com aportar un major nombre d'idees; com introduir un altre punt de vista; o com pensar de forma diferent.
Espai de treball que permet visualitzar, orquestrar, reflexionar i monitoritzar els processos de creativitat col·laborativa realitzats. En el full de ruta, l'alumnat anota les fases i tècniques creatives realitzades i les principals fites aconseguides en cadascuna d'elles.
Aquesta tècnica ajuda a l’alumnat a pensar i decidir les normes necessàries per a fer un bon treball de grup.
Cada membre ha de pensar, mínim, dos normes que creu que són importants per fer un bon treball de grup. A través del diàleg i el consens, acaben triant les 3-4 normes de treball del seu grup.
Aquesta tècnica ajuda a l’alumnat a pensar i decidir les normes necessàries per a fer un bon treball de grup.
Cada membre ha de pensar, mínim, dos normes que creu que són importants per fer un bon treball de grup. A través del diàleg i el consens, acaben triant les 3-4 normes de treball del seu grup.
A partir d’uns exemples, els alumnes aprenen a redactar de forma correcta les hipòtesis. De cada temàtica, escriuen la pregunta d’investigació i 2 possibles hipòtesis.
Cada grup petit d’alumnes exposa al davant de tota la classe les 3 hipòtesis finals. Els companys, juntament amb el/la professor/a, actuen de jutges i han de valorar els aspectes positius i negatius de cada hipòtesi. Amb les observacions rebudes, cada grup petit ha de triar (i reformular si s’escau) la hipòtesi final d’investigació.
Per poder donar resposta a la hipòtesi d'investigació, els alumnes han de prendre una sèrie de decisions sobre les dades que han de recollir: Qui, On, Què, Com, Quan i Per què.
A partir de preguntes clau, que guien a l'alumnat a identificar preguntes d'enquesta ben formulades, han de valorar quines preguntes són adequades i quines no.
Aquesta tècnica ajudarà a l’alumnat a fer bones preguntes i a trobar bones respostes.
Es faran preguntes sobre les dades recollides i com representar-les per tal de respondre a la pregunta de recerca.
Tècnica que ajuda a trobar una explicació a les dades i a comunicar-la de forma clara a partir de preguntes i respostes encadenades.
Aquesta tècnica és útil quan es tenen diferents idees i cal seleccionar les més rellevants i reduir el nombre d’opcions. Es tracta de sintetitzar o seleccionar les millors idees i argumentar la selecció. És una tècnica molt útil per redactar les conclusions de la seva investigació.
Aquesta tècnica és útil quan es tenen diferents idees i cal seleccionar les més rellevants i reduir el nombre d’opcions. Es tracta d’agrupar les idees, resumir-les i ordenar-les segons la seva importància per resoldre el problema. És una tècnica molt útil per redactar les conclusions de la seva investigació.
Els alumnes han de decidir a qui i com comunicaran els resultats de la seva investigació, a través d'una pluja d'idees i de consignes clau.
L'activitat demana aprofundir en les decisions que han pres els alumnes en el pas anterior (tècnica Brainstorming).
Jornada que ha presentat els principals resultats dels projectes SPIDAS i CO-CREA. A la Jornada s'han presentat els recursos educatius per treballar l'anàlisi de dades de forma co-creativa en els diferents nivells d'educació primària, secundària i de batxillerat. També s'ha mostrat com ensenyar a l'alumnat a qüestionar i interpretar de forma creativa un gran nombre de dades. I finalment, s'ha presentat com la tecnologia pot ajudar a visualitzar i comprendre una gran quantitat de dades.
Publicacions
Peguera, M. & Aguilar, D. (2017).
Sanuy, J., Bernad, O. & Llevot, N. (2017).
Solé-Llussà, A., Aguilar, D., Ibáñez, M. & Coiduras, J. (2017).
Congressos
Participació en el simposi: Promoting socio-cognitive development through interaction in a globalized world. Presentació del paper Co-creative skills using Technology: key competences for students’ participation in a globalized world.
Organització del simposi: Desarrollar, orquestrar, y evaluar procesos de creatividad colaborativa con tecnología móvil en secundaria.