Metafora

Enviat per useitadmin el dc., 17/11/2021 - 14:37

Aprenent a aprendre junts: Un llenguatge visual per a la orquestració d'activitats educatives

El projecte I+D Metafora ha creat un sistema d'aprenentatge col·laboratiu mediat per ordinador (CSCL) que permet a l’alumnat de 12 a 16 anys aprendre ciències i matemàtiques d'una manera eficaç i agradable.

Els estudiants, en primer lloc, aprenen a aprendre junts, abordant de forma col·laborativa una sèrie de tasques, el "repte", plantejades pel professor amb un problema relativament complex. Treballant en grups de 3 a 6 estudiants durant un període de 2 a 3 setmanes, els estudiants planifiquen, organitzen i aborden el repte per si mateixos.

La "plataforma" Metafora ofereix un espai d'argumentació on els estudiants es reuniran i debatran sobre els seus descobriments i emergiran amb una solució acordada, utilitzant també en el procés altres mitjans i eines posats a la seva disposició per la plataforma, com ara els micromons i altres "eines de domini", adequades a les tasques que es tracten.

L'ús d'un llenguatge visual especial permet als estudiants dissenyar col·laborativament els seus plans i reflexionar sobre el procés i el contingut de la planificació, alhora que permet al sistema fer un seguiment intel·ligent de les seves activitats per produir informació útil per a ells i per als seus professors sobre l'aprenentatge i la solució.

Equip d’investigació: Professor Rupert Wegerif, Dr Deller Ferreira, Dr Judith Kleine-Staarman, Dr Nasser Mansour, Dr Manoli Pifarre, Dr Ben Williamson, Dr Yang Yang
Finançat per la Comissió Europea FP7
Execució: 2010 - 2013
Equip investigador de la UdL

Manoli Pifarré Turmo

Manoli Pifarré Turmo

Professora Titular d’Universitat de l’àrea de Psicologia Evolutiva i de l’Educació. Universitat de Lleida.

 

Honorary Research Fellow. Graduate School of Education. University of Exeter (U.K.).

Doctora en Psicopedagogia per la Universitat de Lleida (1999).

manoli.pifarre@udl.cat
M.Pifarre@exeter.ac.uk
Biografia

El meu interès de recerca és centra en l’ús dialògic de la tecnologia com a eina que pot promoure el desenvolupament de processos cognitius, metacognitius i socials singulars. En aquesta temàtica d’estudi, he dirigit sis projectes I+D consecutius i finançats pels Ministeris d’Educació, Ciència, Universitats i competitivitat. També, en aquesta temàtica, he liderat l’equip de treball de la UdL en tres projectes recerca Europeus.

Coordino el grup d’investigació “Cognició i Context mediat per les Tecnologies de la Informació i la Comunicació” –COnTIC. Grup, que des de l’any 2005, té la categoría de Grup Consolidat de la Generalitat de Catalunya.

He realitzat diferents estades de recerca en centres internacionals que m’han ajudar a crear una xarxa sòlida de col·laboració amb altres grups d’investigació internacionals. En concret, he realitzat estades de recerca com a investigadora convidada al Centre for Language and Communication -CLAC- The Open University (Regne Unit) amb l’equip del Dr. Neil Mercer; a la Graduate School of Education de la University of Exeter (Regne Unit) amb l’equip del Dr. Rupert Wegerif; a la Faculty of Education de la University of Cambridge amb l’equip del Dr. Wegerif i la Dra. Sara Hennessy i al Knowledge Lab de la University College of London amb l’equip de Dr Manolis Mavrikis.

Actualment, participo com Honorary Research Fellow de la University of Exeter en diverses activitats de recerca de la Graduate School of Education d’aquesta Universitat. Sóc membre de recerca associat en el Grup de recerca CEDIR –Cambridge Educational Dialogue Research Group- de la University of Cambridge.

La meva trajectòria d’investigació té un doble objectiu, per una banda, ajudar a transformar els processos d’ensenyament i aprenentatge a l’educació secundària. Per això, una part de la meva investigació s’ha realitzat en els centres de secundària i he col·laborat estretament i de forma igualitària amb professorat i alumnat. Per altra banda, la meva recerca vol aconseguir una alta qualitat científica en l’ús de la tecnologia en educació.

“Les tecnologies interactives tenen característiques específiques que permeten crear un espai dialògic tangible per afavorir la creació col·lectiva de coneixement. Aquest espai dialògic co-creat dóna suport a la participació de l’alumnat en una interacció d’alta qualitat que pot tenir un impacte positiu en l’aprenentatge dels i les estudiants”

Mercè del Barrio Arranz

Mercè del Barrio Arranz

Professora associada a l’Àrea de Didàctica de les Ciències Experimentals a la Universitat de Lleida.

Catedràtica d'Educació Secundària del Departament d'Educació, en l'especialitat de Biologia i Geologia.

 

Llicenciada en Biologia per la Universitat de Barcelona (1985) i Màster en Recerca Educativa a la Universitat de Lleida (2012).

mbarrio@didesp.udl.cat
mbarrio@xtec.cat
Biografia

Ha exercit com a Professora d’Ensenyament Secundari, des de l’any 1986, Professora i tutora del Curs d’Aptitud Pedagògica i posteriorment del Màster en Formació del Professorat, des del 1993.
Membre i posteriorment coordinadora de l’Equip ICE-UdL de tutories des del 1989 al 2001.
En l’INS Guindàvols ha desenvolupat diversos càrrecs: Cap de departament de Ciències Experimentals, Cap de Seminari de Biologia, Tutora, Coordinadora d’Educació per a la Salut, etc...

Actualment, segueix desenvolupant la seva tasca docent, especialment encaminada a l’ensenyament del pensament i la recerca científiques, amb l’ús d’eines que permetin la reflexió i construcció del pensament científic d’una forma col·laborativa.

Ha guanyat diferents premis a la tutorització de treballs de recerca, entre els quals destaquen el Premi de Recerca Jove de la Generalitat de Catalunya, el Certamen de Jóvenes Investigadores, el Stockholm Junior Water Prize, els premis a treballs d’investigació de batxillerat de la Universitat de Lleida i el premi Xavier Domingo (UB). També ha rebut diversos reconeixements amb alumnat de secundària en Olimpíades de Geologia, Olimpíades de Biologia i en una Olimpíada Agroalimentària y forestal.

"La ciència té un caràcter social i col·lectiu, posat en evidència no només per la història del coneixement que pretenem millorar, sinó i fonamentalment, pel fet de ser imprescindible el diàleg, el debat, la contrastació, el raonament, la crítica, la responsabilitat, ... La ciència ha de ser comunicada, és una activitat humana al servei de la comunitat." Anna Gené

Alba Guiral Herrera

Alba Guiral Herrera

Professora associada pel Departament de Didàctiques Específiques, Àrea de la Didàctica de les Ciències Experimentals a la Universitat de Lleida. (2010-2018)

Professora d'Educació Secundària del Departament d'Educació, en l'especialitat de Biologia i Geologia (des de 2010)

Doctora per la Universitat de Lleida (2018).

aguiral3@xtec.cat
Biografia

Llicenciada en Biologia per la Universitat Autònoma de Barcelona (2008) . Màster en Recerca Educativa per la Universitat de Lleida (2011).

Inicia el seu treball professional com educadora ambiental al 2005. El seu treball com a professora de secundària s'inicia al 2010, així com el de formadora de mestres en Didàctica de les Ciències Experimentals a la universitat.

La seva tesi doctoral s’emmarca en l'àmbit de la formació de mestres en la didàctica de les ciències experimentals. La investigació s’ha centrat en l'aprenentatge de les ciències per indagació amb l'ús d'eines visuals de mediació i organització cognitiva que permet la construcció col·laborativa del coneixement científic.

Actualment combina la recerca en el grup COnTic amb la docència com a professora de secundària del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Darrers projectes