Supporting Practices for Inclusive Schooling & Education for the Youth
Crear l’escola inclusiva és un requisit previ per assolir els objectius sobre “Ocupació” i “Educació”, així com sobre “Pobresa i exclusió social”. La provisió d’una educació inclusiva de qualitat és en realitat un dret fonamental per als ciutadans europeus i és un dels 20 principis fonamentals del pilar dels drets socials. Per tant, tenim tots els motius, tant econòmics com ètics, per treballar en el desenvolupament i la creació d’una escola inclusiva, on la majoria dels nens trobin que l’escola és un bon lloc per estar.
El projecte SPISEY pretén crear una escola inclusiva des d’una perspectiva de gestió, assegurant que tots els nens i joves rebin una educació de qualitat i assoleixin amb èxit una educació qualificada. L’objectiu d’aquest projecte és desenvolupar, provar i implementar un model de gestió innovador i mètodes que afavoreixin el desenvolupament d’escoles i entorns d’aprenentatge inclusius a Europa.
Per tal d’assolir l’objectiu principal del projecte, es vol desenvolupar i implementar un model de gestió innovador, genèric, estratègic i inclusiu, que pugui ajudar als directius de les escoles, al professorat i a la resta de personal educatiu a fomentar l’educació inclusiva. S’han presentat els cinc resultats específics següents per al projecte, que donaran suport als responsables de centre i professors per a:
1) identificar com es pot donar un millor suport als directius, professors i altre personal acadèmic a nivell estratègic i pràctic, per afavorir escoles inclusives i entorns d'aprenentatge.
2) desenvolupar, adoptar i implementar una brúixola d’inclusió europea, que és un model de lideratge inclusiu genèric, que conté directrius concretes, catàleg d’activitats, recomanacions de polítiques i implementació, casos de bones pràctiques i un concepte de facilitació de suport per ajudar a la creació d’una educació i escoles inclusives a Europa.
3) iniciar la creació de 2 escoles inclusives, que cobreixin diferents edats i tipus d’escoles als estats membres participants, mitjançant la realització de projectes pilot en què els directius de centres, professors i altre personal educatiu reben formació i assessorament, i treballen activament amb la brúixola d’inclusió en estreta col·laboració amb els socis del projecte.
4) crear un marc de referència europeu amb presència a la web i una societat del coneixement basada en tots els resultats del projecte, i
5) sensibilitzar i difondre el coneixement i les bones pràctiques d’implementació a les parts interessades rellevants a nivell local, nacional i europeu.
Manoli Pifarré Turmo
Professora Titular d’Universitat de l’àrea de Psicologia Evolutiva i de l’Educació. Universitat de Lleida.
Honorary Research Fellow. Graduate School of Education. University of Exeter (U.K.).
Doctora en Psicopedagogia per la Universitat de Lleida (1999).
El meu interès de recerca és centra en l’ús dialògic de la tecnologia com a eina que pot promoure el desenvolupament de processos cognitius, metacognitius i socials singulars. En aquesta temàtica d’estudi, he dirigit sis projectes I+D consecutius i finançats pels Ministeris d’Educació, Ciència, Universitats i competitivitat. També, en aquesta temàtica, he liderat l’equip de treball de la UdL en tres projectes recerca Europeus.
Coordino el grup d’investigació “Cognició i Context mediat per les Tecnologies de la Informació i la Comunicació” –COnTIC. Grup, que des de l’any 2005, té la categoría de Grup Consolidat de la Generalitat de Catalunya.
He realitzat diferents estades de recerca en centres internacionals que m’han ajudar a crear una xarxa sòlida de col·laboració amb altres grups d’investigació internacionals. En concret, he realitzat estades de recerca com a investigadora convidada al Centre for Language and Communication -CLAC- The Open University (Regne Unit) amb l’equip del Dr. Neil Mercer; a la Graduate School of Education de la University of Exeter (Regne Unit) amb l’equip del Dr. Rupert Wegerif; a la Faculty of Education de la University of Cambridge amb l’equip del Dr. Wegerif i la Dra. Sara Hennessy i al Knowledge Lab de la University College of London amb l’equip de Dr Manolis Mavrikis.
Actualment, participo com Honorary Research Fellow de la University of Exeter en diverses activitats de recerca de la Graduate School of Education d’aquesta Universitat. Sóc membre de recerca associat en el Grup de recerca CEDIR –Cambridge Educational Dialogue Research Group- de la University of Cambridge.
La meva trajectòria d’investigació té un doble objectiu, per una banda, ajudar a transformar els processos d’ensenyament i aprenentatge a l’educació secundària. Per això, una part de la meva investigació s’ha realitzat en els centres de secundària i he col·laborat estretament i de forma igualitària amb professorat i alumnat. Per altra banda, la meva recerca vol aconseguir una alta qualitat científica en l’ús de la tecnologia en educació.
Andreea Cujba
Estudiant de doctorat al Departament de Psicologia de la Universitat de Lleida.
Graduada en Psicologia (2014) i Màster en Psicologia General Sanitària (2017) per la Universitat de Lleida.
Actualment és becària FPI del projecte Desenvolupar, orquestrar i avaluar processos de creativitat col·laborativa amb tecnologia mòbil a secundària (EDU2016-80258-R), finançat pel Ministeri d'Economia i Competitivitat. Està realitzant la tesi doctoral en el marc del programa de Doctorat en Educació, Societat i Qualitat de Vida a la Universitat de Lleida. Centra el seu estudi en com l'ús de la tecnologia millora les actituds cap a l'aprenentatge de l'estadística en educació secundària. També s'enfoca en el treball col·laboratiu i en l'aprenentatge basat en problemes, com a mesures per reduir l'ansietat estadística.
Té experiència com a investigadora en diferents projectes nacionals i internacionals. Els seus interessos de recerca estan relacionats amb el rol de tecnologies interactives en promocionar desenvolupament social i cognitiu. Actualment està investigant sobre disseny pedagògic i tecnològic per donar suport i promoure processos de creativitat col·laborativa amb tecnologia.
Adscrita al projecte "SPIDAS - Strategic Partnership for Innovation in Data Analytics in Schools", cofinançat pel Programa Erasmus+ de la UE.