SPIDAS

Enviat per useitadmin el dc., 17/11/2021 - 13:43

Strategic Partnership for Innovation in Data Analytics in Schools -SPIDAS-

L’ús diari i extensiu de les tecnologies digitals està creant grans respositoris de dades, que poden tenir un gran potencial per millorar la vida de les persones. Ara bé, això no serà possible si no es desenvolupen en els/les ciutadans/ciutadanes estratègies d’anàlisi i comprensió d’aquestes dades, i estratègies creatives per convertir les bases de dades en accions que puguin millorar la qualitat de vida de les persones.

La Universitat de Lleida, conjuntament amb els centres educatius Maristes i col·legi Claver han estudiat com ensenyar a l’alumnat de secundària a qüestionar-se la relació entre dades del temps i dades sobre la vida quotidiana. En concret, el projecte ensenya a l’alumnat a fer preguntes, a recollir les dades més adequades per a respondre les preguntes formulades, a identificar patrons i tendències en les dades que faciliti la seva interpretació i la presa de decisions fonamentada en aquest anàlisi.

Aquest treball s’ha realitzat en el marc del projecte Erasmus+ SPIDAS -Strategic Partnership for Innovation in Data Analytics in Schools-. En aquest projecte, les universitats de Lleida, d’Exeter (UK) i de Pamukkale (Turquia) conjuntament amb els centres educatius de Maristes, col·legi Claver, Institut Guindàvols i 7 centres d’Exeter i Pamukkale han estudiat com ensenyar a l’alumnat de secundària estratègies d’anàlisi de dades.

El projecte SPIDAS treballa amb dades relacionades amb el temps i el canvi climàtic. Actualment, la influència del temps i el canvi climàtic en les nostres vides és un tema de gran interès entre la població europea i especialment, entre els més joves. La població europea demana unànimement trobar respostes per afrontar l’impacte del clima en les nostre vides. Aquestes respostes han d’estar fonamentades científicament, i el projecte SPIDAS vol contribuir a aquesta necessitat equipant als futurs ciutadans europeus amb les estratègies d’anàlisi de dades necessàries per plantejar-se preguntes sobre com el temps afecta les nostres activitats quotidianes; recollir dades reals de forma directa i/o en bases de dades; entendre i interpretar aquestes dades i poder donar respostes crítiques i argumentades al canvi climàtic.

Objectius específics del projecte:

  • Incrementar la comprensió dels joves sobre les funcions que poden tenir les dades per resoldre problemes de la vida real
  • Facilitar als joves les habilitats estadístiques i TIC/digitals que necessiten per poder utilitzar les dades a l’hora d’abordar aquests problemes.
  • Ajudar els joves a adquirir les preguntes, el treball en equip i les habilitats comunicatives necessàries per a les carreres d’anàlisi de dades.
  • Augmentar l’interès i la participació dels joves en temes relacionats amb l’anàlisi de dades.
  • Incrementar el pensament crític, la col·laboració i la creativitat dels estudiants.
  • Millorar les habilitats, la confiança i la capacitat dels professors per ensenyar anàlisi de dades, estadística i altres habilitats relacionades.
  • Generar nous coneixements i capacitat per utilitzar eines de visualització de dades/TIC.
  • Millorar la capacitat dels professors per dissenyar projectes centrats en l’aprenentatge actiu centrat en l’alumne/basat en problemes.
Finançat pel Programa Erasmus+ de la Unió Europea. Número projecte: 2017-1-UK01-KA201-036520
Execució del projecte: 2017 - 2020
Equip d’investigació del projecte: Taro Fujita, Sibel Kazak, Nasser Mansour, Andreea Cujba, Rosa Borrell, Anicet Cosialls, Mercè del Barrio, Teresa Quintillà, Laura Moliner, Neus Bravo, Iolanda Mateu, David Escolà, Jordi Espasa, Carles Cuèllar, Victor Molinet, Silvia Cierco Seira, Fernando Sánchez, Kiko Solsona, Núria Busom, Rukiye Gökce, Esra Iymen, Ed Horncastle, Stuart Allen, Steve Brown, Felicity Liggins, Stephen Coaker
Web: https://spidasproject.org.uk/
Investigadora principal UdL: Manoli Pifarré Turmo
Equip investigador de la UdL

Manoli Pifarré Turmo

Manoli Pifarré Turmo

Professora Titular d’Universitat de l’àrea de Psicologia Evolutiva i de l’Educació. Universitat de Lleida.

 

Honorary Research Fellow. Graduate School of Education. University of Exeter (U.K.).

Doctora en Psicopedagogia per la Universitat de Lleida (1999).

manoli.pifarre@udl.cat
M.Pifarre@exeter.ac.uk
Biografia

El meu interès de recerca és centra en l’ús dialògic de la tecnologia com a eina que pot promoure el desenvolupament de processos cognitius, metacognitius i socials singulars. En aquesta temàtica d’estudi, he dirigit sis projectes I+D consecutius i finançats pels Ministeris d’Educació, Ciència, Universitats i competitivitat. També, en aquesta temàtica, he liderat l’equip de treball de la UdL en tres projectes recerca Europeus.

Coordino el grup d’investigació “Cognició i Context mediat per les Tecnologies de la Informació i la Comunicació” –COnTIC. Grup, que des de l’any 2005, té la categoría de Grup Consolidat de la Generalitat de Catalunya.

He realitzat diferents estades de recerca en centres internacionals que m’han ajudar a crear una xarxa sòlida de col·laboració amb altres grups d’investigació internacionals. En concret, he realitzat estades de recerca com a investigadora convidada al Centre for Language and Communication -CLAC- The Open University (Regne Unit) amb l’equip del Dr. Neil Mercer; a la Graduate School of Education de la University of Exeter (Regne Unit) amb l’equip del Dr. Rupert Wegerif; a la Faculty of Education de la University of Cambridge amb l’equip del Dr. Wegerif i la Dra. Sara Hennessy i al Knowledge Lab de la University College of London amb l’equip de Dr Manolis Mavrikis.

Actualment, participo com Honorary Research Fellow de la University of Exeter en diverses activitats de recerca de la Graduate School of Education d’aquesta Universitat. Sóc membre de recerca associat en el Grup de recerca CEDIR –Cambridge Educational Dialogue Research Group- de la University of Cambridge.

La meva trajectòria d’investigació té un doble objectiu, per una banda, ajudar a transformar els processos d’ensenyament i aprenentatge a l’educació secundària. Per això, una part de la meva investigació s’ha realitzat en els centres de secundària i he col·laborat estretament i de forma igualitària amb professorat i alumnat. Per altra banda, la meva recerca vol aconseguir una alta qualitat científica en l’ús de la tecnologia en educació.

“Les tecnologies interactives tenen característiques específiques que permeten crear un espai dialògic tangible per afavorir la creació col·lectiva de coneixement. Aquest espai dialògic co-creat dóna suport a la participació de l’alumnat en una interacció d’alta qualitat que pot tenir un impacte positiu en l’aprenentatge dels i les estudiants”

Mercè del Barrio Arranz

Mercè del Barrio Arranz

Professora associada a l’Àrea de Didàctica de les Ciències Experimentals a la Universitat de Lleida.

Catedràtica d'Educació Secundària del Departament d'Educació, en l'especialitat de Biologia i Geologia.

 

Llicenciada en Biologia per la Universitat de Barcelona (1985) i Màster en Recerca Educativa a la Universitat de Lleida (2012).

mbarrio@didesp.udl.cat
mbarrio@xtec.cat
Biografia

Ha exercit com a Professora d’Ensenyament Secundari, des de l’any 1986, Professora i tutora del Curs d’Aptitud Pedagògica i posteriorment del Màster en Formació del Professorat, des del 1993.
Membre i posteriorment coordinadora de l’Equip ICE-UdL de tutories des del 1989 al 2001.
En l’INS Guindàvols ha desenvolupat diversos càrrecs: Cap de departament de Ciències Experimentals, Cap de Seminari de Biologia, Tutora, Coordinadora d’Educació per a la Salut, etc...

Actualment, segueix desenvolupant la seva tasca docent, especialment encaminada a l’ensenyament del pensament i la recerca científiques, amb l’ús d’eines que permetin la reflexió i construcció del pensament científic d’una forma col·laborativa.

Ha guanyat diferents premis a la tutorització de treballs de recerca, entre els quals destaquen el Premi de Recerca Jove de la Generalitat de Catalunya, el Certamen de Jóvenes Investigadores, el Stockholm Junior Water Prize, els premis a treballs d’investigació de batxillerat de la Universitat de Lleida i el premi Xavier Domingo (UB). També ha rebut diversos reconeixements amb alumnat de secundària en Olimpíades de Geologia, Olimpíades de Biologia i en una Olimpíada Agroalimentària y forestal.

"La ciència té un caràcter social i col·lectiu, posat en evidència no només per la història del coneixement que pretenem millorar, sinó i fonamentalment, pel fet de ser imprescindible el diàleg, el debat, la contrastació, el raonament, la crítica, la responsabilitat, ... La ciència ha de ser comunicada, és una activitat humana al servei de la comunitat." Anna Gené

Andreea Cujba

Andreea Cujba

Estudiant de doctorat al Departament de Psicologia de la Universitat de Lleida.

Graduada en Psicologia (2014) i Màster en Psicologia General Sanitària (2017) per la Universitat de Lleida.

andreea.cujba@udl.cat
Biografia

Actualment és becària FPI del projecte Desenvolupar, orquestrar i avaluar processos de creativitat col·laborativa amb tecnologia mòbil a secundària (EDU2016-80258-R), finançat pel Ministeri d'Economia i Competitivitat. Està realitzant la tesi doctoral en el marc del programa de Doctorat en Educació, Societat i Qualitat de Vida a la Universitat de Lleida. Centra el seu estudi en com l'ús de la tecnologia millora les actituds cap a l'aprenentatge de l'estadística en educació secundària. També s'enfoca en el treball col·laboratiu i en l'aprenentatge basat en problemes, com a mesures per reduir l'ansietat estadística.

Té experiència com a investigadora en diferents projectes nacionals i internacionals. Els seus interessos de recerca estan relacionats amb el rol de tecnologies interactives en promocionar desenvolupament social i cognitiu. Actualment està investigant sobre disseny pedagògic i tecnològic per donar suport i promoure processos de creativitat col·laborativa amb tecnologia.

Adscrita al projecte "SPIDAS - Strategic Partnership for Innovation in Data Analytics in Schools", cofinançat pel Programa Erasmus+ de la UE. 

"Digues-m'ho i ho oblido, ensenya-m'ho i ho recordo, involucra-m'hi i ho aprenc." Benjamin Franklin

Darrers projectes