Aprenentatge col·laboratiu mediat per ordinador
La nostra investigació gira entorn l’aprenentatge col·laboratiu mediat per ordinador (CSCL), en els processos d’intercanvi de comunicació i de construcció de coneixement de forma col·laborativa. Actualment i degut a la situació actual, ha agafat més força i no només parlem de comunicació i treball a través de l’ordinador, sinó que inclouríem tots els dispositius tecnològics que permetin connexions.
Específicament ens centrem en l’estudi dels processos col·lectius, però també a nivell individual tot passant per diferents fases d’activació, d’incorporació de nous coneixements, d’aplicació i de reestructuració. I en tot això posant en dubte creences i idees prèvies i tornant-les a equilibrar a través del treball col·laboratiu, arribant en algunes ocasions a processos de creativitat col·laborativa. També ens centrem en els aspectes per optimitzar els processos d’aprenentatge col·laboratiu, ús de bastides i scripts per tal que es pugui donar una metacognició i reflexionar sobre en quin punt d’aprenentatge es troba cada subjecte i què aporta en tot moment al grup.
Noemí Verdú Surroca
Doctora en Psicopedagogia (2009)
Diplomada en Educació Primària (1998)
Llicenciada en Psicopedagogia (2001) per la Universitat de Lleida.
Treballa de psicopedagoga al servei de Suport i Assessorament a l’Activitat Docent (SAAD) des del 2004. Assessora i investiga en metodologies d’ensenyament i aprenentatge, en recursos i continguts interactius, en estratègies d’avaluació i de millora a través de les TIC, entre altres.
També és professora associada a la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social, des del 2006.
La seva tesi doctoral és sobre els processos d’ensenyament i aprenentatge col·laboratius en entorns virtuals a l’educació superior.
Manoli Pifarré Turmo
Professora Titular d’Universitat de l’àrea de Psicologia Evolutiva i de l’Educació. Universitat de Lleida.
Honorary Research Fellow. Graduate School of Education. University of Exeter (U.K.).
Doctora en Psicopedagogia per la Universitat de Lleida (1999).
El meu interès de recerca és centra en l’ús dialògic de la tecnologia com a eina que pot promoure el desenvolupament de processos cognitius, metacognitius i socials singulars. En aquesta temàtica d’estudi, he dirigit sis projectes I+D consecutius i finançats pels Ministeris d’Educació, Ciència, Universitats i competitivitat. També, en aquesta temàtica, he liderat l’equip de treball de la UdL en tres projectes recerca Europeus.
Coordino el grup d’investigació “Cognició i Context mediat per les Tecnologies de la Informació i la Comunicació” –COnTIC. Grup, que des de l’any 2005, té la categoría de Grup Consolidat de la Generalitat de Catalunya.
He realitzat diferents estades de recerca en centres internacionals que m’han ajudar a crear una xarxa sòlida de col·laboració amb altres grups d’investigació internacionals. En concret, he realitzat estades de recerca com a investigadora convidada al Centre for Language and Communication -CLAC- The Open University (Regne Unit) amb l’equip del Dr. Neil Mercer; a la Graduate School of Education de la University of Exeter (Regne Unit) amb l’equip del Dr. Rupert Wegerif; a la Faculty of Education de la University of Cambridge amb l’equip del Dr. Wegerif i la Dra. Sara Hennessy i al Knowledge Lab de la University College of London amb l’equip de Dr Manolis Mavrikis.
Actualment, participo com Honorary Research Fellow de la University of Exeter en diverses activitats de recerca de la Graduate School of Education d’aquesta Universitat. Sóc membre de recerca associat en el Grup de recerca CEDIR –Cambridge Educational Dialogue Research Group- de la University of Cambridge.
La meva trajectòria d’investigació té un doble objectiu, per una banda, ajudar a transformar els processos d’ensenyament i aprenentatge a l’educació secundària. Per això, una part de la meva investigació s’ha realitzat en els centres de secundària i he col·laborat estretament i de forma igualitària amb professorat i alumnat. Per altra banda, la meva recerca vol aconseguir una alta qualitat científica en l’ús de la tecnologia en educació.
Andreea Cujba
Estudiant de doctorat al Departament de Psicologia de la Universitat de Lleida.
Graduada en Psicologia (2014) i Màster en Psicologia General Sanitària (2017) per la Universitat de Lleida.
Actualment és becària FPI del projecte Desenvolupar, orquestrar i avaluar processos de creativitat col·laborativa amb tecnologia mòbil a secundària (EDU2016-80258-R), finançat pel Ministeri d'Economia i Competitivitat. Està realitzant la tesi doctoral en el marc del programa de Doctorat en Educació, Societat i Qualitat de Vida a la Universitat de Lleida. Centra el seu estudi en com l'ús de la tecnologia millora les actituds cap a l'aprenentatge de l'estadística en educació secundària. També s'enfoca en el treball col·laboratiu i en l'aprenentatge basat en problemes, com a mesures per reduir l'ansietat estadística.
Té experiència com a investigadora en diferents projectes nacionals i internacionals. Els seus interessos de recerca estan relacionats amb el rol de tecnologies interactives en promocionar desenvolupament social i cognitiu. Actualment està investigant sobre disseny pedagògic i tecnològic per donar suport i promoure processos de creativitat col·laborativa amb tecnologia.
Adscrita al projecte "SPIDAS - Strategic Partnership for Innovation in Data Analytics in Schools", cofinançat pel Programa Erasmus+ de la UE.
Alejandro Guijosa Guzmán
Professor associat al Departament de Pedagogia i Psicologia de la Universitat de Lleida.
Doctor per la Universitat de Lleida (2012).
Mestre d'Educació Física per la Universitat de Saragossa (2004).
Llicenciat en Psicopedagogia per la Universitat de Lleida (2007).
Màster en Psicologia de l’Educació per la Universitat de Barcelona (2009).
Els seus interessos de recerca es centren actualment en diverses línies d'acció diferenciades que es relacionen amb l'aprenentatge de continguts, el desenvolupament de processos cognitius i socials, i l'ús d'eines digitals:
- El disseny de models i processos d'instrucció que incorporen eines digitals i utilitzen metodologies actives i participatives en col·laboració.
- El desenvolupament de la creativitat col·laborativa en entorns web 2.0 (blogs, wikis i fòrums) a l'entorn universitari.
- L'estudi de les comunitats d'indagació virtuals en entorns col·laboratius.
- L'estudi de l'efectivitat d'eines digitals que permeten la resolució col·laborativa de problemes d'informació amb l'ús de la web (ex: WebQuests) en l'aprenentatge de continguts de ciències socials i història.
- L'ús d'eines d'anàlisis del discurs crític per la avaluació de texts elaborats en col·laboració, amb l'ús d'eines digitals, i en contextos educatius.