Creative Mind 2.0

Enviat per useitadmin el dc., 17/11/2021 - 14:27

Creativitat i aprenentatge col·laboratiu mitjançant eines Web 2.0: estudi longitudinal sobre els processos psicològics implicats en el seu ensenyament-aprenentatge a secundària.

El nostre treball d’investigació pretén dissenyar, implementar i avaluar un projecte tecno-pedagògic que aprofiti les potencialitats de les tecnologies Web 2.0 per a l'ensenyament i promoció de pensament creatiu i aprenentatge col·laboratiu en el marc de les diferents àrees curriculars de l'ESO.

Des de diferents fòrums internacionals es demana que l'educació doni resposta als canvis tecnològics i socials associats amb la societat global de la informació i del coneixement. En particular, es demana que es prepari a l’alumnat per a que siguin capaços de pensar de forma creativa, crítica i col·laborativa, i poder d'aquesta manera participar d'una manera activa en la societat global del coneixement.

El nostre projecte d’investigació defensa que l'ús educatiu de les tecnologies Web 2.0 poden ser una eina educativa que ajuda al desenvolupament de les competències i estratègies necessàries per participar en la societat global del coneixement. Però la introducció de les tecnologies Web 2.0 en l'àmbit educatiu com a eines que poden desenvolupar un pensament crític, creatiu i col·laboratiu en els nostres alumnes és encara incipient i hi ha pocs estudis que analitzin de forma sistemàtica les seves potencialitats i la seva incidència en els processos d'aprenentatge dels alumnes. El nostre projecte d’investigació pretén ser una aportació a aquesta necessitat educativa i pretén aprofundir en la investigació i comprensió dels processos psicològics clau per promoure l'aprenentatge creatiu i col·laboratiu amb l'ús d'eines web 2.0 i com promoure la seva ensenyança explícita a secundària.

Per aconseguir-ho, es planteja assolir els següents objectius concrets:

1. Identificar i avaluar els processos psicològics implicats en el desenvolupament del pensament creatiu i de l'aprenentatge col·laboratiu de continguts curriculars amb l'ús d'eines socials i cognitives (social mindtools) Web 2.0.

2. Analitzar com incorporar en els entorns web 2.0 ajudes educatives que afavoreixin la planificació i reflexió dels processos de treball en grup i la creació de coneixement col·lectiu de qualitat.

3. Crear una comunitat d'investigació amb professors de secundària en la qual es pugui desenvolupar una metodologia d'investigació ("Design-Based Research") que permeti dissenyar, implementar i avaluar activitats d'ensenyament-aprenentatge que promoguin els processos psicològics implicats en el desenvolupament del pensament creatiu i l'aprenentatge col·laboratiu de continguts curriculars mitjançant eines Web 2.0.

4. Dissenyar, implementar i avaluar longitudinalment (durant dos cursos acadèmics) activitats d'ensenyament-aprenentatge que promoguin els processos psicològics implicats en el desenvolupament del pensament creatiu i l'aprenentatge col·laboratiu de continguts curriculars mitjançant eines Web 2.0.

5. Elaborar un model d'ensenyament-aprenentatge que guiï el disseny i implementació d'activitats digitals Web 2.0 que promoguin el desenvolupament d'un pensament creatiu i processos d'aprenentatge col·laboratiu en els alumnes de secundària.

6. Divulgar el coneixement extret del projecte d’investigació a la nostra pàgina web (www.contic.udl.cat), en revistes professionals i científiques i en tots aquells centres potencialment interessats, presentant el procés instruccional dut a terme i les seves característiques, els principals resultats i conclusions de la investigació i tots els recursos i orientacions necessàries per a la incorporació de la Web 2.0 com a eines col·laboratives per a l'aprenentatge reflexiu, crític i creatiu a les aules de secundària.

Ministeri de Ciència i Innovació. EDU2012-32415
Execució del projecte: 2013-2015
Investigadora Principal: Manoli Pifarré Turmo.
Equip d’investigació: Jaume Sanuy, Conxita Vendrell, Alex Guijosa, Esther Argelagós, Noemí Verdú, Laura Martí, Alba Guiral.
Equip investigador de la UdL

Manoli Pifarré Turmo

Manoli Pifarré Turmo

Professora Titular d’Universitat de l’àrea de Psicologia Evolutiva i de l’Educació. Universitat de Lleida.

 

Honorary Research Fellow. Graduate School of Education. University of Exeter (U.K.).

Doctora en Psicopedagogia per la Universitat de Lleida (1999).

manoli.pifarre@udl.cat
M.Pifarre@exeter.ac.uk
Biografia

El meu interès de recerca és centra en l’ús dialògic de la tecnologia com a eina que pot promoure el desenvolupament de processos cognitius, metacognitius i socials singulars. En aquesta temàtica d’estudi, he dirigit sis projectes I+D consecutius i finançats pels Ministeris d’Educació, Ciència, Universitats i competitivitat. També, en aquesta temàtica, he liderat l’equip de treball de la UdL en tres projectes recerca Europeus.

Coordino el grup d’investigació “Cognició i Context mediat per les Tecnologies de la Informació i la Comunicació” –COnTIC. Grup, que des de l’any 2005, té la categoría de Grup Consolidat de la Generalitat de Catalunya.

He realitzat diferents estades de recerca en centres internacionals que m’han ajudar a crear una xarxa sòlida de col·laboració amb altres grups d’investigació internacionals. En concret, he realitzat estades de recerca com a investigadora convidada al Centre for Language and Communication -CLAC- The Open University (Regne Unit) amb l’equip del Dr. Neil Mercer; a la Graduate School of Education de la University of Exeter (Regne Unit) amb l’equip del Dr. Rupert Wegerif; a la Faculty of Education de la University of Cambridge amb l’equip del Dr. Wegerif i la Dra. Sara Hennessy i al Knowledge Lab de la University College of London amb l’equip de Dr Manolis Mavrikis.

Actualment, participo com Honorary Research Fellow de la University of Exeter en diverses activitats de recerca de la Graduate School of Education d’aquesta Universitat. Sóc membre de recerca associat en el Grup de recerca CEDIR –Cambridge Educational Dialogue Research Group- de la University of Cambridge.

La meva trajectòria d’investigació té un doble objectiu, per una banda, ajudar a transformar els processos d’ensenyament i aprenentatge a l’educació secundària. Per això, una part de la meva investigació s’ha realitzat en els centres de secundària i he col·laborat estretament i de forma igualitària amb professorat i alumnat. Per altra banda, la meva recerca vol aconseguir una alta qualitat científica en l’ús de la tecnologia en educació.

“Les tecnologies interactives tenen característiques específiques que permeten crear un espai dialògic tangible per afavorir la creació col·lectiva de coneixement. Aquest espai dialògic co-creat dóna suport a la participació de l’alumnat en una interacció d’alta qualitat que pot tenir un impacte positiu en l’aprenentatge dels i les estudiants”

Esther Argelagós Castaño

Esther Argelagós Castaño

Professora en l’àrea de Psicologia de l’Educació a Universitat de Girona (des de 2012) i a la Universidad Internacional de la Rioja (des de 2018).

Doctora en Psicopedagogia per la Universitat de Lleida (2012).

Diplomada en Magisteri en l’especialitat d’Educació Especial (1998) i llicenciada en Psicopedagogia (2007) per la Universitat de Lleida. Màster en Psicologia de l’Educació (2009) per la Universitat de Barcelona.

esther.argelagos@udg.edu
esther.argelagos@unir.net
Biografia

Ha treballat com a docent en el cos de mestres d’Educació Infantil i Primària a l’Aragó (1999-2001) i també com a docent universitària en la Faculdade de Educação e Comunicação de la Universidade Católica de Moçambique (UCM) durant 5 cursos acadèmics (2001-2006), impartint assignatures relacionades amb la psicologia de l’educació, la comunicació i les competències acadèmiques universitàries. Durant aquesta etapa de docència, va coordinar la implementació i el desenvolupament del mètode Problem Based Learning (PBL) en el Departament d’Educació de la UCM, amb la col·laboració de la Maastricht Universiteit (Països Baixos).

Ha estat becària d’investigació en grup COnTIC (2008-2011). Entre les seves activitats de recerca destaca l'estada predoctoral en el Centre for Learning Sciences and Technologies (actualment, Welten Institute) de la Open Universiteit Nederland (2010).

Va dur a terme la defensa de la seva tesi doctoral amb menció europea: Information-problem solving in Secondary Education: analyses of cognitive processes using Web information and their improvement through embedded instruction, supervisada per Manoli Pifarré, a la qual la Universitat de Lleida va atorgar el premi extraordinari de doctorat.

Les seves línies de recerca són principalment l’anàlisi i la instrucció en la resolució de problemes amb l’ús de la informació d’internet i el desenvolupament de les competències informacionals en educació primària, secundària i superior. També forma part del grup de recerca Competencias Académicas Universitarias CAUNIR. 

"Enmig d'aquesta voraginosa societat, el que realment importa és convertir la informació en coneixement valuós, però el coneixement serveix de poc si no arriba a transformar-se en saviesa, per tal que hom pugui adonar-se on són les coses importants de la vida."

Noemí Verdú Surroca

Noemí Verdú Surroca

Doctora en Psicopedagogia (2009)

Diplomada en Educació Primària (1998)

Llicenciada en Psicopedagogia (2001) per la Universitat de Lleida.

noemi.verdu@udl.cat
Biografia

Treballa de psicopedagoga al servei de Suport i Assessorament a l’Activitat Docent (SAAD) des del 2004. Assessora i investiga en metodologies d’ensenyament i aprenentatge, en recursos i continguts interactius, en estratègies d’avaluació i de millora a través de les TIC, entre altres.

També és professora associada a la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social, des del 2006. 

La seva tesi doctoral és sobre els processos d’ensenyament i aprenentatge col·laboratius en entorns virtuals a l’educació superior.

Alba Guiral Herrera

Alba Guiral Herrera

Professora associada pel Departament de Didàctiques Específiques, Àrea de la Didàctica de les Ciències Experimentals a la Universitat de Lleida. (2010-2018)

Professora d'Educació Secundària del Departament d'Educació, en l'especialitat de Biologia i Geologia (des de 2010)

Doctora per la Universitat de Lleida (2018).

aguiral3@xtec.cat
Biografia

Llicenciada en Biologia per la Universitat Autònoma de Barcelona (2008) . Màster en Recerca Educativa per la Universitat de Lleida (2011).

Inicia el seu treball professional com educadora ambiental al 2005. El seu treball com a professora de secundària s'inicia al 2010, així com el de formadora de mestres en Didàctica de les Ciències Experimentals a la universitat.

La seva tesi doctoral s’emmarca en l'àmbit de la formació de mestres en la didàctica de les ciències experimentals. La investigació s’ha centrat en l'aprenentatge de les ciències per indagació amb l'ús d'eines visuals de mediació i organització cognitiva que permet la construcció col·laborativa del coneixement científic.

Actualment combina la recerca en el grup COnTic amb la docència com a professora de secundària del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Alejandro Guijosa Guzmán

Alejandro Guijosa Guzmán

Professor associat al Departament de Pedagogia i Psicologia de la Universitat de Lleida.

Doctor per la Universitat de Lleida (2012).

Mestre d'Educació Física per la Universitat de Saragossa (2004).

Llicenciat en Psicopedagogia per la Universitat de Lleida (2007).

Màster en Psicologia de l’Educació per la Universitat de Barcelona (2009).

alexguijosa@pip.udl.cat
Biografia

Els seus interessos de recerca es centren actualment en diverses línies d'acció diferenciades que es relacionen amb l'aprenentatge de continguts, el desenvolupament de processos cognitius i socials, i l'ús d'eines digitals:

- El disseny de models i processos d'instrucció que incorporen eines digitals i utilitzen metodologies actives i participatives en col·laboració.

- El desenvolupament de la creativitat col·laborativa en entorns web 2.0 (blogs, wikis i fòrums) a l'entorn universitari.

- L'estudi de les comunitats d'indagació virtuals en entorns col·laboratius.

- L'estudi de l'efectivitat d'eines digitals que permeten la resolució col·laborativa de problemes d'informació amb l'ús de la web (ex: WebQuests) en l'aprenentatge de continguts de ciències socials i història.

- L'ús d'eines d'anàlisis del discurs crític per la avaluació de texts elaborats en col·laboració, amb l'ús d'eines digitals, i en contextos educatius.

"Les eines digitals, no són ni molt menys la solució als problemes de l'educació. Com a eines, la seva eficàcia depèn especialment de la metodologia d'ensenyament en què s'integren, dels tipus d'ús que es potencia i de la seva internalització com a eina psicològica per a la seva utilització en el marc d'activitats amb altres."

Darrers projectes